woensdag 26 feb.’20
Themabijeenkomst in Pakhuis de Zwijger rond kansengelijkheid van leerlingen. Met o.a. een lezing van Harold Bekkering, hoogleraar sociaal cognitieve neurowetenschappen over o.a. ‘leren’ en ‘motivatie’ en Freek Wevers over Agora onderwijs in Amsterdam. Daarna is in het panelgesprek besproken: is Agora-onderwijs het antwoord op de uitdagingen in het Amsterdamse onderwijs? Deelnemers aan het panel: Elly Loman, rector Hyperion Lyceum, Jan Jaap Hubeek, opleidingsmanager Educatie Hogeschool Leiden en Werner Wijsman, initiatiefnemer Xplore Agora Amsterdam. Klik voor meer info op de link naar PAKHUIS DE ZWIJGER
Na een zeer interessante lezing van Harold Bekkering over hoe hersenen en lichaam leren mogelijk maken en wat de rol is van motivatie op cognitieve processen. Een paar conclusies: leren moet uitdagend zijn, leren is exploreren, nieuwsgierigheid verhoogt de leeropbrengst.
Daarna kwam een korte presentatie over Agora Amsterdam door Freek Wevers en werd het filmpje getoond dat Alexandra Broussard met leerlingen heeft gemaakt over dit concept.
Hierna ging het panel, bestaande uit Elly Loman en Jan Jaap Hubeek en Werner Wijsman, met de mensen in de zaal in gesprek over een aantal ‘hot topics’ in het hedendaagse onderwijs en onderzochten zij in hoeverre Agora hier een antwoord op is:
- kansengelijkheid
- brede brugklassen
- latere bepaling van niveau
- anti-segregatie
Dank aan iedereen aanwezig: de mensen die kritische vragen stelden, de mensen die er antwoord op gaven, de belangstellenden, de moderator @bahramsadeghi die ons scherp hield en @gatoolkatawazi voor de productie!
Het was een mooie avond!
intrinsiekemotivatie #agoraamsterdam #exploreren #kansengelijkheid #bredebrugklas #niveaubepaling #antisegregatie #levenisleren #nieuwsgierig