Open avonden & proefmiddagen

Voor schooljaar ’22-’23 zullen de online open avonden en de open huis rondleidingen plaatsvinden op:

  • Dinsdag 18 januari 2022 19:00-21:00 uur – ONLINE open avond #1
  • Maandag 28 februari 2022 10:30-21:00 uur – OPEN HUIS rondleidingen (30 minuten)
  • Woensdag 2 maart 2022 19:00-21:00 uur – ONLINE open avond #2

De proefmiddagen voor schooljaar ’22-’23 staan gepland op:

  • Dinsdag 1 maart 2022 14:00- 17:00 uur
  • Woensdag 2 maart 2022 14:00- 17:00 uur
  • Donderdag 3 maart 2022 14:00- 17:00 uur

Meer info over aanmelden zal later volgen!

Wil je weten hoe de open avonden voor schooljaar ’21-’22 waren? Check dan deze pagina om een opname te zien van de algemene presentatie.

Verslag van een open avond 2021
geschreven door Mervi, de moeder van Binh

Wat een leuke avond. Via vier knoppen op de website kon je heen en weer tussen: praten met leerlingen, praten met coaches, met ouders en met de schoolleiding. Op bezoek kwamen een boel enthousiaste ouders en kinderen die zich een beeld probeerden te vormen van wat onze school ze zou kunnen bieden en hoe het hier bij ons gaat. Het allerleukste vond ik wel de kinderkamer. Met Yente en Jill als host was er een vertrouwde sfeer en werd er adequaat antwoord gegeven op uiteenlopende vragen. De kinderen vulden elkaar mooi aan en er was een duidelijke trots voor de school.
In de kamer van de coaches wordt er gesproken over hoe er naar een examen wordt toegewerkt en of er in de nieuwe locatie ook nog plek zal zijn voor de Agoriaanse vakmensen. Hier was ik zelf ook wel nieuwsgierig naar. Bij de ouders vertelde een moeder over haar liefde voor de school en het opbloeien van haar kinderen en bij de schoolleiding vond ik Alexandra en Werner die vertelden over het motiveren van kinderen en over hoe zij elkaar motiveren. Voldaan sloot ik na mijn rondje de teams sessie af. Ik kon me, aan het begin van de avond, niet zo goed voorstellen hoe je online een goed idee van een school zou kunnen krijgen maar hier was het in ieder geval goed gelukt om een hapje Xplore te proeven.

Foto’s door Edvard Houtkoop en Tessa Dekker

bezoeker open avond xplore
Bezoekers van de open avond 2020
open avond, stamgroep

Het Agora concept

Het specifieke van het Agora-concept is de nieuwe manier van het organiseren van leerprocessen voor leerlingen. Nadruk daarbij ligt op het leren binnen contextrijke situaties waarin leerlingen zich motiveren om vooral ook zelfregulerend en samenwerkend te leren. De coachende rol van de docenten, Agoriaanse Meesters, is daarbij van essentieel belang. Er wordt gewerkt met gepersonaliseerde, niet vooraf gedefinieerde, leerroutes waarbij leerlingen op zoek gaan naar de antwoorden op hun eigen onderzoeksvragen. Deze onderzoeksvragen (challenges) kunnen vanuit de vijf werelden van Agora belicht worden: Wetenschap, Maatschappij, Spiritualiteit, Sociaal/Ethiek en Kunst. Vakken, toetsen, klassenroosters en huiswerk zijn ingeruild voor challenges, samenwerken en individuele begeleiding door je coach. 

Leren op joúw manier!

Stel je eens voor: je hele schooltijd lang leer je dingen die je écht interesseren. Jij bepaalt jouw leerdoelen, terwijl je leraar je daar steeds in begeleidt. Je gaat met plezier naar school, ontdekt waar je goed in bent en wat je wil leren. Je kiest jouw profiel pas zodra je daar aan toe bent. En ondertussen leer je alles wat je nodig hebt om examen te doen en te slagen. Dat is toch geweldig?

Leren omdat je iets wilt weten

Een persoonlijke leerroute begint met vragen stellen, omdat je je verbaast over van alles en nog wat. Bijvoorbeeld: “Hoe kan een wolk die niets weegt toch zo vol zitten met regen?” Of: “Waarom is iets ‘in de mode’ en willen we dat opeens allemaal?” Goede vragen, die je grondig moet onderzoeken. Daar maak je dus een plan voor. Je leraar houdt ondertussen in de gaten wat en hoe je leert, en helpt je als dat nodig is. Hij of zij stimuleert je ook om experts van buiten de school om advies te vragen. Zo heeft een Agora-leerling bijvoorbeeld geskypet met iemand van NASA!