Open avonden

De open avonden zijn achter de rug.

Zodra de open avonden voor schooljaar ’21-’22 bekend zijn vind je ze hier.’

Het was geweldig! Op naar de proefmiddagen en -ochtenden! 
Een Agora leerling uit Nijmegen bezocht onze open dag en schreef een verslag.

Foto’s door Edvard Houtkoop en Tessa Dekker

Dinsdag 11 februari 2020 – door Dejana (leerling Agora Nijmegen)

In Amsterdam komt ook een Agora. Hierbij werd hulp gevraagd van ouders en leerlingen die al ervaring hebben met het Agoriaans onderwijs. Ik “Dejana” en mijn ouders vonden het een leuk idee om hier naartoe te gaan en te vertellen over onze ervaringen van Agora en andere leerlingen en ouders te enthousiasmeren over dit prachtige onderwijs. We maakten er gelijk een klein uitstapje van en gingen eerst even shoppen 🙂 Daarna gingen we naar het schoolgebouw. We werden hartelijk ontvangen met pizza’s en sapjes. Ook waren er een aantal leerlingen van Agora Groesbeek. Er was een briefing waar verteld werd wat de bedoeling was van die avond. Er was een presentatie en daarna konden ze door het gebouw lopen en vragen aan ons stellen. Ik vond het leuk om vragen te krijgen die ik zelf niet had bedacht en hun kijk en mening op Agora. Zoals verwacht: veel ouders vinden het spannend, maar er waren juist ook kinderen met kritische vragen waarvan ouders juist wel enthousiast waren. Een vraag was bijvoorbeeld: Wat als je een challenge sneller af hebt dan gepland? En als deze af is krijg je dan een nieuwe? Maar ook vragen over hoe weet je wat je moet leren en sluit dit onderwijs wel aan op vervolgonderwijs?
Zelf vond ik het ontzettend leuk om Agora te promoten. Ik ben blij dat we naar deze open avond zijn gegaan en zou het zo nog een keer doen en mijn vader en moeder ook.

https://forms.gle/7M98uJzgUw5sh9Ld9

bezoeker open avond xplore
Bezoekers van de open avond
open avond, stamgroep

Het Agora concept

Het specifieke van het Agora-concept is de nieuwe manier van het organiseren van leerprocessen voor leerlingen. Nadruk daarbij ligt op het leren binnen contextrijke situaties waarin leerlingen zich motiveren om vooral ook zelfregulerend en samenwerkend te leren. De coachende rol van de docenten, Agoriaanse Meesters, is daarbij van essentieel belang. Er wordt gewerkt met gepersonaliseerde, niet vooraf gedefinieerde, leerroutes waarbij leerlingen op zoek gaan naar de antwoorden op hun eigen onderzoeksvragen. Deze onderzoeksvragen (challenges) kunnen vanuit de vijf werelden van Agora belicht worden: Wetenschap, Maatschappij, Spiritualiteit, Sociaal/Ethiek en Kunst. Vakken, toetsen, klassenroosters en huiswerk zijn ingeruild voor challenges, samenwerken en individuele begeleiding door je coach. 

Leren op joúw manier!

Stel je eens voor: je hele schooltijd lang leer je dingen die je écht interesseren. Jij bepaalt jouw leerdoelen, terwijl je leraar je daar steeds in begeleidt. Je gaat met plezier naar school, ontdekt waar je goed in bent en wat je wil leren. Je kiest jouw profiel pas zodra je daar aan toe bent. En ondertussen leer je alles wat je nodig hebt om examen te doen en te slagen. Dat is toch geweldig?

Leren omdat je iets wilt weten

Een persoonlijke leerroute begint met vragen stellen, omdat je je verbaast over van alles en nog wat. Bijvoorbeeld: “Hoe kan een wolk die niets weegt toch zo vol zitten met regen?” Of: “Waarom is iets ‘in de mode’ en willen we dat opeens allemaal?” Goede vragen, die je grondig moet onderzoeken. Daar maak je dus een plan voor. Je leraar houdt ondertussen in de gaten wat en hoe je leert, en helpt je als dat nodig is. Hij of zij stimuleert je ook om experts van buiten de school om advies te vragen. Zo heeft een Agora-leerling bijvoorbeeld geskypet met iemand van NASA!