Interview met Agora- ouder en blogger Miriam Creusen

Op 10 maart jl. organiseerden NOVA en de Ouderraad van Xplore een online interview met Miriam Creusen.

Zij draagt Agora-onderwijs een zeer warm hart toe èn ze weet hoe het is om ouder te zijn van een kind op Agora. Haar oudste zit al op het vervolgonderwijs met een diploma op zak en de jongste gaat op dit moment voor zijn VWO-diploma. Beide kinderen zitten/zaten op Agora Roermond. Miriam kan dus van alles vertellen over haar ervaringen, wat zij deed of juist niet deed, en kent ook de vreugde en de onzekerheid die je als ouder kan voelen wanneer je kind op een Agoraschool zit. 

Miriam heeft geblogd vanaf het moment dat haar oudste kind op Agora Roermond zat. Dat zorgt voor vele ouders voor herkenbare en waardevolle verhalen!

De vragen die in het interview aan de orde kwamen, werden door ongeveer 20 ouders van Xplore ingestuurd. Het zijn vragen die universeel zullen spelen bij elke nieuwe lichting ouders en op elke Agoraschool. Het interview kan, samen met de blogs van Miriam, geruststellen en inspireren, ouders én scholen!

Via deze link kom je op de website van Miriam en kan je het gehele interview als podcast terugluisteren, een aanrader!

Het Agora concept

Het specifieke van het Agora-concept is de nieuwe manier van het organiseren van leerprocessen voor leerlingen. Nadruk daarbij ligt op het leren binnen contextrijke situaties waarin leerlingen zich motiveren om vooral ook zelfregulerend en samenwerkend te leren. De coachende rol van de docenten, Agoriaanse Meesters, is daarbij van essentieel belang. Er wordt gewerkt met gepersonaliseerde, niet vooraf gedefinieerde, leerroutes waarbij leerlingen op zoek gaan naar de antwoorden op hun eigen onderzoeksvragen. Deze onderzoeksvragen (challenges) kunnen vanuit de vijf werelden van Agora belicht worden: Wetenschap, Maatschappij, Spiritualiteit, Sociaal/Ethiek en Kunst. Vakken, toetsen, klassenroosters en huiswerk zijn ingeruild voor challenges, samenwerken en individuele begeleiding door je coach. 

Leren op joúw manier!

Stel je eens voor: je hele schooltijd lang leer je dingen die je écht interesseren. Jij bepaalt jouw leerdoelen, terwijl je leraar je daar steeds in begeleidt. Je gaat met plezier naar school, ontdekt waar je goed in bent en wat je wil leren. Je kiest jouw profiel pas zodra je daar aan toe bent. En ondertussen leer je alles wat je nodig hebt om examen te doen en te slagen. Dat is toch geweldig?

Leren omdat je iets wilt weten

Een persoonlijke leerroute begint met vragen stellen, omdat je je verbaast over van alles en nog wat. Bijvoorbeeld: “Hoe kan een wolk die niets weegt toch zo vol zitten met regen?” Of: “Waarom is iets ‘in de mode’ en willen we dat opeens allemaal?” Goede vragen, die je grondig moet onderzoeken. Daar maak je dus een plan voor. Je leraar houdt ondertussen in de gaten wat en hoe je leert, en helpt je als dat nodig is. Hij of zij stimuleert je ook om experts van buiten de school om advies te vragen. Zo heeft een Agora-leerling bijvoorbeeld geskypet met iemand van NASA!