Schoolrooster…

Het ideale schoolrooster? Daar kunnen we heel interessante dingen over vinden in onderzoeken over ‘slaap’, ‘ritme’ en ‘pubertijd’. In bijgaand filmpje ontdek je dat in veel gevallen blijkt, dat een wat latere start van de schooldag niet alleen als prettig wordt ervaren, maar ook de opbrengst van een schooldag verhoogt.

Toch, is geen mens gelijk en zullen er ook pubers zijn die graag vroeg willen beginnen. Al was het maar om vroeger uit te zijn om ’s middags te kunnen voetballen. Op Xplore Agora hebben we drie starttijden: 09:00u, 09:30u en 10:00u. Niet alleen supercool, maar ook fijn voor zowel de vroege vogels én uitslapers.

En omdat we op Xplore Agora ook geen vakken hebben, noemen we het rooster liever een dagritme. Zie hier een voorbeeld:

dagritme, schoolrooster, rooster, Xplore

Het Agora concept

Het specifieke van het Agora-concept is de nieuwe manier van het organiseren van leerprocessen voor leerlingen. Nadruk daarbij ligt op het leren binnen contextrijke situaties waarin leerlingen zich motiveren om vooral ook zelfregulerend en samenwerkend te leren. De coachende rol van de docenten, Agoriaanse Meesters, is daarbij van essentieel belang. Er wordt gewerkt met gepersonaliseerde, niet vooraf gedefinieerde, leerroutes waarbij leerlingen op zoek gaan naar de antwoorden op hun eigen onderzoeksvragen. Deze onderzoeksvragen (challenges) kunnen vanuit de vijf werelden van Agora belicht worden: Wetenschap, Maatschappij, Spiritualiteit, Sociaal/Ethiek en Kunst. Vakken, toetsen, klassenroosters en huiswerk zijn ingeruild voor challenges, samenwerken en individuele begeleiding door je coach. 

Leren op joúw manier!

Stel je eens voor: je hele schooltijd lang leer je dingen die je écht interesseren. Jij bepaalt jouw leerdoelen, terwijl je leraar je daar steeds in begeleidt. Je gaat met plezier naar school, ontdekt waar je goed in bent en wat je wil leren. Je kiest jouw profiel pas zodra je daar aan toe bent. En ondertussen leer je alles wat je nodig hebt om examen te doen en te slagen. Dat is toch geweldig?

Leren omdat je iets wilt weten

Een persoonlijke leerroute begint met vragen stellen, omdat je je verbaast over van alles en nog wat. Bijvoorbeeld: “Hoe kan een wolk die niets weegt toch zo vol zitten met regen?” Of: “Waarom is iets ‘in de mode’ en willen we dat opeens allemaal?” Goede vragen, die je grondig moet onderzoeken. Daar maak je dus een plan voor. Je leraar houdt ondertussen in de gaten wat en hoe je leert, en helpt je als dat nodig is. Hij of zij stimuleert je ook om experts van buiten de school om advies te vragen. Zo heeft een Agora-leerling bijvoorbeeld geskypet met iemand van NASA!