Agoraleerlingen doen het goed in vervolgonderwijs

De eerste lichting havo- en vwo-geslaagden bij Agora in Roermond heeft het in het eerste jaar van het hoger onderwijs naar behoren gedaan. Dat komt naar voren uit onderzoek van Jos Claessen van de faculteit Onderwijswetenschappen van de Open Universiteit. Het rapport hierover is inmiddels beschikbaar.

Claessen en collega’s hebben over meerdere jaren onderzoek uitgevoerd naar leerlingen die deze nieuwe, radicaal individuele vorm van voortgezet onderwijs hebben gehad. Centrale vraag daarbij is: hoe doen ze het in het hoger vervolgonderwijs? En hoe belangrijk is hierbij de meer intensieve loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) die bij Agora werd geboden?

Deze vragen zijn op dit moment alleen met heel veel voorbehoud te beantwoorden. Het gaat op de eerste plaats om een nog zeer kleine groep leerlingen/studenten.

Bovendien heeft in de onderzoeksperiode de coronapandemie een stevig stempel gedrukt op hun studie, net als bij alle andere leerlingen en studenten.

Lees hier meer over het onderzoek.

Rapport 'Leren voor een leven lang ontwikkelen'

Het Agora concept

Het specifieke van het Agora-concept is de nieuwe manier van het organiseren van leerprocessen voor leerlingen. Nadruk daarbij ligt op het leren binnen contextrijke situaties waarin leerlingen zich motiveren om vooral ook zelfregulerend en samenwerkend te leren. De coachende rol van de docenten, Agoriaanse Meesters, is daarbij van essentieel belang. Er wordt gewerkt met gepersonaliseerde, niet vooraf gedefinieerde, leerroutes waarbij leerlingen op zoek gaan naar de antwoorden op hun eigen onderzoeksvragen. Deze onderzoeksvragen (challenges) kunnen vanuit de vijf werelden van Agora belicht worden: Wetenschap, Maatschappij, Spiritualiteit, Sociaal/Ethiek en Kunst. Vakken, toetsen, klassenroosters en huiswerk zijn ingeruild voor challenges, samenwerken en individuele begeleiding door je coach. 

Leren op joúw manier!

Stel je eens voor: je hele schooltijd lang leer je dingen die je écht interesseren. Jij bepaalt jouw leerdoelen, terwijl je leraar je daar steeds in begeleidt. Je gaat met plezier naar school, ontdekt waar je goed in bent en wat je wil leren. Je kiest jouw profiel pas zodra je daar aan toe bent. En ondertussen leer je alles wat je nodig hebt om examen te doen en te slagen. Dat is toch geweldig?

Leren omdat je iets wilt weten

Een persoonlijke leerroute begint met vragen stellen, omdat je je verbaast over van alles en nog wat. Bijvoorbeeld: “Hoe kan een wolk die niets weegt toch zo vol zitten met regen?” Of: “Waarom is iets ‘in de mode’ en willen we dat opeens allemaal?” Goede vragen, die je grondig moet onderzoeken. Daar maak je dus een plan voor. Je leraar houdt ondertussen in de gaten wat en hoe je leert, en helpt je als dat nodig is. Hij of zij stimuleert je ook om experts van buiten de school om advies te vragen. Zo heeft een Agora-leerling bijvoorbeeld geskypet met iemand van NASA!